Başlangıç motosikletimi nasıl seçtim?

Serdayus

50 CC
Katılım
29 Kasım 2024
Mesajlar
8
Herkese merhabalar

Taze bir motosiklet kullanıcısı olarak benim de motosiklet seçme sürecimde en çok arattığım ve etrafımdaki insanlara sorduğum soru “Başlangıç motosikleti olarak ne almalıyım” oldu.

Malum her kafadan bir ses çıktı, kimisi iyi niyetliydi kimisi umursamadı cevap vermek için bişey salladı.

Önce kendi fiziksel özelliklerimden bahsedeyim…

181cm boyunda 100kg (obez olmak ya da olmamak arasında)
Gözlüklü ve tezcanlı bir bireyim.
Evli ve bir kız çocuk babasıyım.
2007 yılından beri aktif araba kullanırım :)
İyi bisiklet kullanırım (iyi derken gerçekten iyi, gidona oturup ters sürmeye kadar)

Bunları bilinçli bir şekilde yazıyorum ki benimle aynı durumda ya da benzer durumda olanlar feyz alsın…

İlk motosiklet ehliyeti girişimimi 2014 yılında A2 üzerinden yaptım. Eşimle o dönem sevgili-flört durumdaydık. İkna edip girdim sınavlara.
Biricik eşim nasılsa kazanamam diye izin vermiş bana, kazanınca boşver alma ne yapacaksın dedi.
Sonra evlendik falan, askıda kaldı durum.

2023 yılında yine alevlendim, dedim ki ben motosiklet ehliyeti alacağım. Yine başladı tartışmalar, bu arada çocuk 6 yaşında.
Eee sadede gel be adam ne seçtin, nasıl seçtin diye söylenmeler başlamış olabilir. Anca tüm hikayeyi anlatmadan yazmam :)

Neyse sadece ehliyet diye pek uzatmadı sağ olsun, ben de hiç ders aksatmadan o yaz sıcağında gittim kurs motoru ile pratik yaptım.
Bendeki azmi görünce endişe başladı tabi. “Ehliyeti alırsın ama motor yok” dedi.
“Olursa ne olur” dedim? “Boşarım seni” dedi!
“Boşa kız, 8 sene seninle iyi kötü denedik, bir de ben motoru deneyeyim” dedim.
Baktı pabuç pahalı, ben ciddiyim.
“İyi bak bari” dedi ama “çok büyük bişey alma ufak olsun” (da) karar kıldı.

Malum 2023 efsane kara borsa zamanıydı. 100’e alan 150’ye, 150’ye alan 200’e satıyordu motoru.
Bayiler burnundan kıl aldırmıyor. Burun kıllarını gösteren de aksesuar kitliyordu vatandaşa.
Elimde nakit para bayi bayi dolaşmaktan sıkıldım. Erteledim kararımı. Tüm paramı da altın yaptım.

Yahu adam ne seçtin, nasıl seçtin her haltı anlattın da ortada motor yok!
Var abi, ortada önce Xmax 250 sonra Forza 250 vardı.
Yakın çevrem ve internet alemi ise Nmax155 ya da Pcx 125 almam konusunda ısrarcıydı.
“250cc başlangıç motoru olmaz” dediler hep.

Oysa ben oldukça emindim 250-500 arası bir scooter ile başlamak mümkündü. Sonuçta neden olmasındı ki? Gaz kolu benim elimdeydi.
Boy pos da var, güç kuvvet de yerinde çok şükür. Neden motor bana saplanmış gibi bir görüntü ile gezecektim ki…

Önce motosikleti iyi kullanan abilerimle istişare ettim. Sonra hedef büyüttüm, Beverly 400s almaya karar verdim.
Malum karaborsa tam gaz devam, Aprilla grubunda sıkıntı yok sadece.
Uzun süre ona baktım ama bagaj mevzusu yüzünden eledim.
Sonra düştüm Honda Adv 350’nin peşine.
Bagaj Forza Xmax ile aynı. CC yüksek onlara göre. Ve çok yakışıklı geldi gözüme namussuz.
Taktım kafayı alacağım ama torpilsiz dönmüyor bu dünya…
Mahallenin kasabı sağ olsun torpil yaptı da liste fiyatından ama indirimsiz ama bindirimsiz aldık çok şükür.

Aldık ama bende sadece ehliyet var, hiç deneyim yok.
Bir kardeşimizden rica ettik, bayiden sadece marşına basabilmeyi başardığım motoru otoparka kadar getirdi bıraktı.

Sonra ben iyi motorcu abimin tavsiyesi ile gittim hemen temel hakimiyet eğitimi aldım.
Aydın Korkmaz’dan Allah razı olsun, hemen planladı iki gün sonraya ve on numara eğitti beni. 5-6 saat Honda Cbf150 ile duba duba gezdik.
Sonra vesile oldu Honda Safety’den gelişim seviye 2 eğitimini aldım.

Öncesinde de bol bol tembihledi.
“Bak kardeşim sabah erken kalkacaksın, gece değil sabah kalkacaksın. Önce bu hareketleri tekrar edeceksin tam 1 hafta. Sonra normalde nereye gideceksen motosiklet ile yine erken kalkıp gün ışığında o rotaya gideceksin ama trafik olmayacak” dedi.
1 hafta da onu yaptım.
Sonra çıktım trafiğe ama yine tedirgin, yine tetikte.
Virajlar kabusum oldu, her virajda hız kesip ufak ufak dönmeler. Arkadan korna kakafonisi vs.
Dayanamadım bu duruma da gittim Şükrü Şimşek’ten VTG (Viraj Teknikleri Gelişimi) eğitimi aldım.

Hala daha iyi değilim. Yol eğitimi de almam gerekiyor diye düşünüyorum ama bu arada 6.500km’lik bir tecrübeye de ulaştım.

Bu uzun uzadıya yazının özeti şu ki, eğitim aldıktan sonra bence 1000cc ile de başlanır ama 250cc için 3 eğitim alıyorsan 1000cc için 10 eğitim alman lazım.
Tabi bu işin latifesi. 1000cc ile başlamayı ben de önermem. Ancak kendini bilen ve eğitim almaya da gönüllü, bunu bir gereksiz masraf olarak görmeyen her motosiklet sevdalısı 300-750cc arası bence başlayabilir.

Eski hobim fotoğrafçılıktı. Aynı serüveni burada da yaşadım.
Önce crop makine al, full frame gereksiz daha işin başındasın dediler hep.
Hep boşuna masraf yaptım.

Halbuki param varken doğrudan alacaktım full frame bir makine. Lensleri de ona göre dizecektim. Sonra sadece gövde değişecekti ama yoooook önce küçükten başla, kapitalizme katkıda bulun. Al sat sonra bir daha al sat, iyice para kaybet. Sonra aklın başına gelsin. Full frame (tam kare) al, defteri kapat…

Benim aslında hayalim Xadv 750 idi ama herkes ufak al dediği için Adv350 aldık.
He bu arada iyi ki 350 almışım. 750 için ayırdığım bütçe hep ekipmana gitti. Xadv 750 alsaydım ekipmandan feragat edecektim. Bu da çok yanlış bir hamle olacaktı.

Yaz kış tam ekipman kullanıyorum, herkese de eğitimden sonra ekipman tavsiye ediyorum.
Motosiklet ekipmanları gerçekten pahalı, iyisi olsun dediğiniz noktada fiyat algısı arşı alaya ulaşıyor.
Fiyat-performans alayım diyorsunuz, ona bile ufak çaplı Çin malı scooter parası gidiyor.
Ancak kesinlikle ekipmansız kullanılmamalı.

Uzuuuuuuuuuun lafın kısası hocam, önce azim, sonra eğitim, ondan sonra da ekipman olunca ister 250cc al ister 750. Bence hiçbir farkı yok kendini bilen adam/kadın için.

Başlangıç motosikleti ne olmalı diye soran kişi, başlangıç olarak neleri yapmayı göze aldığına bir bakmalı. Ondan sonra motoru belirlemeli…

Benden şimdilik bu kadar…

Sonuna kadar okumayı beceren varsa da ona binlerce selam olsun. Keza okumak bu devirde unutulmuş bir yetenek…
 

Dosya Ekleri

  • 7ba0631b-6667-4b0a-9761-7fde23fa97fa.webp
    7ba0631b-6667-4b0a-9761-7fde23fa97fa.webp
    206,2 KB · Görüntüleme: 9
Son düzenleyen: Moderatör:
Selamlar, ağzınıza sağlık. Ama okuyanlara kendi deneyimimi de aktarmak isterim.

Bence meseleye CC olarak bakmak çok yanıltıcı. Her motosikletin tork eğrisi, gazı çevirdiğinizde gelen hızlanma isteği çok farklı.

Daha munis ve isteksiz motorlarda 350-400 CC’ler problem değilmiş gibi gelebilir. Ama bizi teşvik eden modeller söz konusu olduğunda olay bir anda tatsızlaşabilir. 700 CC bir NC ve MT-07 asla aynı motorlar değildir. Veya her ne kadar ufak gibi görünse de Duke 390 veya CF Moto 450SR gayet de insanın kafasını koparıverir.

Düz ve sakin yolda Hayabusa bile çok kolaydır. Ama ufak bir arka teker kayması, üzerinize gelen bir araç, virajı alamadım korkusu, frende gelen "ön teker kitledi" hissi gibi durumlar için reflekslerin oturması gerekiyor. Bu da ne yazık ki 5 bin-10 bin km’de olmuyor. Elbette bol eğitim ve yüksek kabiliyet ile bunlar mümkün olabilir ama kaç kişi için?

Yukarıda saydığım motorların ortak noktası sportif olmalarıdır. Gaz tepkileri daha sertçedir. Bu, onları eğlenceli ama bir o kadar da yeni başlayan için korkunç kılar.

Bunları atlamadan motosiklet seçilmelidir.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Ben eğitim ile bu sorunların aşılacağını düşünüyorum.
Yazdıklarınızda sonuna kadar haklısınız , belki de ben he scooter olarak düşündüğüm için bu minvalde yazdım hepsini. Ama şuna net inanıyorum eğitim varsa sorun yok.
Kimisi çok yeteneklidir 2 eğitim ile çözer , kimisi benim gibi az yeteneklidir 2 eğitim yetmez. Ancak eğitim ve pratikle sorun olacağını düşünmüyorum.
Yeter ki yeterli sayıda ve yeterliliği olan birisinden eğitim alinsin. Zaten eğitimde kişi kendisini belli eder. Eğitmen de beceremiyorsa vazgec bu sevdadan der :)
 
Geri
Yukarı