Motosiklete dair hususlarda 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun güncellenmesi ve iyileştirilmesi

Gemakoci

50 CC
Katılım
29 Kasım 2024
Mesajlar
6
2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu, 3 Ekim 1983 tarihinde ülkenin yasama organı TBMM tarafından kabul edilmiş ve 18 Ekim 1983'te yürürlüğe girmiştir. O tarihten bu yana, bu kanun ve bu kanuna bağlı yönetmeliklerde motosikletlerin trafikteki risklerini minimize etme, motosiklet sürücülerinin hayatlarını kolaylaştırma, motosikleti enerji tüketimi avantajlarıyla kazanım sağlama, çevre dostu olması bakımından toplumda yerini alması, trafik sıkışıklığının önlenmesi gibi toplumsal avantajları sağlamak adına bir çalışma ve iyileştirme yapılmamıştır. Günümüze geldiğimizde, trafikteki tescilli araç sayısı oranları internet kaynaklı verilere göre aşağıdaki gibidir.

1735468887985.webp

Bugün motosikletler trafikteki araçların %20’sini oluşturmasına ; kamyon ve kamyonetlerden, otobüslerden, minibüslerden ve traktörlerden daha yoğun trafikte bulunmalarına rağmen, karayolları tabelalarında dahi kayda alınmamış, uyarı ve bilgilendirme levhalarında yerini alamamıştır. Karayollarında seyir hâlindeyken birçok tabelada kamyon ve kamyonet türlerine göre, otobüs, minibüs ve hatta traktör temalı tabelalar görürken, trafiğin %20’sini oluşturan motosiklete dair bir emare göremezsiniz.

Sadece ve sadece hayatın gerçekliğinden uzak denetim uygulamaları geliştirilirken, motosiklet ve sürücülerinin can güvenliğini sağlamaya yönelik hiçbir tedbir ve yöntem geliştirilmemekte; tam aksine, sosyal medyada motosiklet tutkunlarının talep ve çağrılarını adeta bastırmaya yönelik, ulusal kanallarda aksi ve kötü imaj oluşturacak haberler yapılmakta, adeta “akıllı olun” mesajı verilmektedir.

Artık karayollarında motosiklete dair, Avrupa ve dünya standartlarında, bilimsel ve teknik çalışmalarla akil kişilerin katılımında yeni düzenlemeler yapma vakti gelmiştir.

Bu konuda tüm motosiklet tutkunlarını, sesimizi artırmak adına birleşmeye davet ediyorum.
 
Son düzenleme:
Malesef bu konu çok canımızı sıkıyor.Ne kadar içler açısı bir durumdayız 1983'ten bu yana neler değişti neler,hayla 1983 de alınmış kanunların geçerli olması şaka gibi bu kadar zor olamaz yeni bir düzenleme yapmak,yapılması gereken aslında güncel şartlar ve zamanın getirmiş olduğu yeniliklere göre kuralları yeniden gözden geçirmek,anca nerden vergi alırız,ne çıkarsak insanların cebinden parasını alırız hesabı yapsınlar gerçek anlamda motorsiklet kullanıcılarına yarar sağlayacak bir şey görelim artık.
Motorsiklet ekipmanları sürücüler için bir aksesuar değil zorunlu giyilmesi gereken ekipmandır ama bundan bile çok ciddi oranda ek gümrük vergisi alan bir anlayış var,motorsiklet kullanıcısını düşünseler bu vergiyi almazlar.
Örnek vermek gerekirse motorsiklet sis farı da ek gümrük vergisi yokken,eldivende %30 ek gümrük vergisi bulunmaktadır.Yazık çok yazık.
 
Hızlıca Chatcpt’den Avrupa, Amerika ve Asya ülkelerinin bazılarındaki otoyol hız limitini sorguladığımda, otomobil ile motosiklet hız limitleri aynı, ancak Türkiye’de maalesef durum böyle değil. Bu hususun yeniden ele alınması ve düzenlenmesi gerektiğini düşünüyorum.


Almanya
• Otomobil (Otoyol): Hız sınırı yok (önerilen: 130 km/sa).
• Motosiklet (Otoyol): Hız sınırı yok (önerilen: 130 km/sa).

Fransa
• Otomobil (Otoyol): 130 km/sa (yağmurlu havada 110 km/sa).
• Motosiklet (Otoyol): 130 km/sa (yağmurlu havada 110 km/sa).

İngiltere
• Otomobil (Otoyol): 70 mph (112 km/sa).
• Motosiklet (Otoyol): 70 mph (112 km/sa).

İspanya
• Otomobil (Otoyol): 120 km/sa
• Motosiklet (Otoyol): 120 km/sa

Hollanda
• Otomobil (Otoyol): 100 km/sa (saat 06:00-19:00 arası), 120-130 km/sa (saat 19:00-06:00 arası)
• Motosiklet (Otoyol): 100 km/sa (saat 06:00-19:00 arası), 120-130 km/sa (saat 19:00-06:00 arası)

İsviçre
• Otomobil (Otoyol): 120 km/sa
• Motosiklet (Otoyol): 120 km/sa

ABD (Eyaletlere göre değişir)
• Otomobil (Otoyol): 55-85 mph (88-137 km/sa).
• Motosiklet (Otoyol): 55-85 mph (88-137 km/sa).

Kanada
• Otomobil (Otoyol): 100-120 km/sa.
• Motosiklet (Otoyol): 100-120 km/sa.

Japonya
• Otomobil (Otoyol): 100 km/sa.
• Motosiklet (Otoyol): 100 km/sa.

Güney Kore
• Otomobil (Otoyol): 100-120 km/sa.
• Motosiklet (Otoyol): 100-120 km/sa.


Kaynak: Chatgpt (Benim sağladığım bilgiler genel bir rehber niteliğindedir ve güvenilir olması için çeşitli kaynaklara dayanır. Ancak akademik veya resmi bir çalışmada kaynak olarak gösterilmem için doğruluğu teyit etmeniz gerekir.)
 
Harika bir çalışma. Otorite, her fırsatta ülkemizdeki yol kalitesinin dünyada hatırı sayılır ülkelerden daha iyi olduğunu vurgularken, trafik ile ilgili düzenlemeleri de eş zamanlı olarak güncellemek zorunda.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
  • Like
İfadeler: MSB
Motosikletliler olarak çok pasif kalıyoruz. Trafiğin %20'si biziz ve buna rağmen 2. sınıf muamelesi görüyoruz. Çok basit ihtiyaçlarımızı bile uygulatamıyoruz. En basitinden hız sınırının artırılması, Fransa benzeri paylaşımlı şerit, daha güvenli otoyollar ve pek çok devlet teşviğinden noksanız.

Bunun tek çözümü seçmen olarak taleplerimizi ve sayımızı hatırlatmaktan geçiyor.
 
Motosiklet kullanıcıları için yapılması gerekenleri hem yasal düzenlemeleri hem de altyapı çalışmalarını birlikte ele almak gerek. Tek bir noktaya eğilerek çözüme ulaşmamız çok zor.

Yasal düzenlemelerin temeli konuda da belirtildiği gibi 2918 Sayılı Kanun. Hızlıca göz gezdirdiğimizde Kanundaki son değişikliğin 2020 yılında olduğunu, onun da bisiklet yolları ve elektrikli scooterlarla alakalı tanımların ve bazı hususların ilave edilmesi amacıyla yapıldığını görüyoruz. Ki onda da iklim değişikliği, emisyon azaltımı gibi motivasyonlar var. Onun dışında ulaşım altyapısının neredeyse baştan sona yenilendiği ülkemizde trafik kanununun bu kadar az değişikliğe uğramasının sebebini anlamak zor.

Yasada yapılması gereken değişikliklere gelecek olursak;

- En çok konuşulan şey hız limitlerinin eşitlenmesi. Avrupa'da hemen hemen her ülkede otomobillerle motosikletlerin hız limiti aynı. Halihazırda otomobillerin dahi uymadığı bu kuralın esnetilmesi en basit konu.

- Kanun'un "Tanımlar" maddesine yapılacak eklentiler. Bu aynı zamanda altyapı çalışmalarını da etkileyeceği için en önemli konu başlığı diyebiliriz. Bu yüzden bu kısma birkaç öneri yapmak gerek.

* Motosiklet şeridi: Halihazırda enkesiti yeterince geniş olan yollarda şeritler daraltılarak veya azaltılarak farklı kullanımlar (otobüs şeridi, metrobüs, bisiklet yolu vb.) yapılabiliyor. Bu istisna motosikletler için de işletilerek belli kriterleri sağlayan (3 ve üzeri şerit, 10 metre ve üzeri taşıt yolu enkesiti gibi) yollarda motosiklet şeridi ayrılması (taşıt şeridinin 1/2 genişliğinde olabilir) şart koşulabilir. Hatta belirli koşullarda otobüs şeritlerinin de kullanılması düşünülebilir.

* Güvenlik bariyeri: Otoyollarda ve dağ yollarında motosikletler için uygun güvenlik bariyerleri (çift katmanlı ve düşük profilli) yerleştirilmelidir. Bariyerlerin alt kısmı, kazalarda motosiklet sürücülerinin kayıp ağır yaralanmasını önleyecek şekilde tasarlanmalıdır.

* Motosiklet parkı: Ayrı bir alan olmasa bile cadde üstü ve açık/kapalı otopark alanlarında belirli bir oranda motosikletlere yer ayrılması gerekiyor.

Bunların her biri altyapı düzenlemelerini de beraberinde getirecek ve bizler için daha güvenli bir sürüş ortamı meydana getirecek.

Ancak bu düzenlemeleri sadece motosiklet özelinde yapmak yetmez. Tek başına otomobil kullanımının kısıtlanması (ilk akla gelen tek çift plaka uygulaması, yıllar önce bir süre denenmişti, hala yapılan ülkeler mevcut) ve motosiklet kullanımının teşvik edilmesi de çok önemli. Eğer iklim değişikliği için belirli aksiyonlar alıyorsa bunu yalnızca elektrikli araçlar özelinde yapmanın hiçbir anlamı yok, düşük emisyonlu ve trafikte çok daha az yer kaplayan araçların kullanımının da özendirilmesi gerekiyor.

Motosiklet topluluklarını, sivil toplum kuruluşlarını, üniversiteleri ve ilgili diğer kurumları bir araya geçirip harekete geçirecek ve kamuoyu oluşturabilecek şart. Burada en büyük görev TMF'ye düşüyor. Eğer sesimizi duyurabilirsek gerisi çorap söküğü gibi gelir.
 
Son düzenleme:
Aslinda güzel bir eylem planlansa. İstanbul'dan Ankara’ya hız sınırları içinde toplanıp gitsek. Güzel ses olur.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Aslinda güzel bir eylem planlansa. İstanbul'dan Ankara’ya hız sınırları içinde toplanıp gitsek. Güzel ses olur.
Güzel fikir ama aynı anda tüm illerde eylem yapılmalı etkisi olsun.Bunuda organize etmek hayli zor.
Yoksa sadece İstanbuldan çıksak bolu ya varmadan alırlar hepimizi.
 
Hocam tüm illere gerek yok. Ağrıda eylem yapan vatandaşın eylem yaptığı bile anlaşılmaz. Fazla değil 250-300 motorla istanbuldan Ankara’ya sürelim vallahi ses getirir 👍🏻
 
Güzel fikir ama aynı anda tüm illerde eylem yapılmalı etkisi olsun.Bunuda organize etmek hayli zor.
Yoksa sadece İstanbuldan çıksak bolu ya varmadan alırlar hepimizi.
Nereye alıyorlar hocam, seyahat özgürlüğü bu :)

Ama dümdüz gitmenin de bir anlamı yok, medyayı ve motosiklet camiasındaki meşhur profilleri eyleme katmak lazım ki sesimiz duyulsun.
 
Geri
Yukarı